Tågab Rc 2 1043-009
Tågab´s
Rc2 i modell
Det är alltid kul att ha något som inte så många
andra har. Med risk för att fler blir inspirerade att skaffa
modellen så kommer jag i en artikel beskriva hur jag ändrade
en Rh 1043 från ÖBB till en Rc2 från Tågab.
Jag tycker om att hålla på med modeller, särskillt att
göra om befintliga modeller och när jag fick tag på
dekaler till Tågab´s Rc2 från HB Janna blev jag glad.
Min inriktning på anläggningen är gods och då
passar loket bra, dessutom har jag tidigare inte något lok
från just Tågab.
Jag började med att skaffa mig ett ÖBB Rh 1043 (Roco´s
artikel 63761). För det är detta lok som har det utseende
(epok IV-V) som loken hade innan de såldes till Sverige och
Tågab. Roco har också loket i dess leveransutförande,
men den passar inte lika bra för att göra en Tågab Rc
2.
Det första jag gjorde var att plocka loss alla lösa delarna
från lokkorgen. Det som är bra med Roco är att enda som
är limmat är maskinrumsfönsterna, allt annat är
bara dittryckt. Man kan alltså plocka bort allt på korgen
och få en ren kåpa utan detaljer, vilket underlättar
vid det fotsatta arbetet med modellen.
När detta var gjort så la jag kåpan i T-Röd
över natten. Många gånger i forumet på
Modellrallaren har det kommit upp att man kan använda
bromsvätska, med risk att skada kåpan. Den risken ville inte
jag ta så jag nöjde mig med T-Röd, och det fungerade
utmärkt. Dagen därpå så tog jag en tandborste och
borstade av färgen från kåpan. Färgen sitter bra
och man kan inte få bort allt, men jag grundar alltid mina
modeller med vitfärg, och då gör det inget om man har
lite originalfärg kvar.
Modellen med
orginalfärgen borttagen och med en vit grundmålning
Jag har gjort två ändringar på
utförandet av modellen från Roco. Dels är det att jag
har bytt buffertar, dels satt dit korrekta luftintag. Buffertarna har
jag köpt som reservdel från Roco, de som är avsedda
för Rc 6:an. I Sverige har vi idag fyrkantiga buffertar på
lok och på originalet satt runda. Luftintagen är från
Entec och är en viktig detalj för att göra en Rc 2:a.
Buffertarna satte jag dit innan jag grundade eftersom de har samma
färg som långbalken på loket. För att få
jämn färg så grundas de samtidigt med allt annat som
ska grundas. Luftintagen kan man sätta dit när man ska
måla taket.
När man målar "rättvänt" så gäller det
ju att gå från ljust till mörkt så man ska
tänka sig lite för så att man maskar i rätt
ordning. Själv tänkte jag inte på att silver skulle
vara före svart, men det gick bra.
Började med att maskera av och måla taket och
långbalken svart. Detta gjorde jag i två steg, först
så målade jag det rakt av och därefter satte jag dit
luftintagen och målade på nytt.
Luftintagen från Entec passar direkt på plats och det enda
man behöver göra är att märka ut längden. De
ska ta upp ytan av ett par av luftintagsgallrena, man känner att
gallret kilar fast sig direkt. Då sätter man dit det och
"gnuggar" lite så att man skrapar av färgen, när man
sedan tar bort det så har man perfekta märken att fila
efter. Det krävs lite arbete med en fil för att luftintagen
skall sitta perfekt, men därefter är det bara att limma dem
med ca-lim.
I samband med att man målar taket en andra gång så
täcks även luftintagen med färg. När kåpan
är klar och det torkat ordentligt (minst ett dygn) kan man maska
av det svarta inför målningen med silverfärgen.
Tak och
långbalken har nu målats. Tre av de nya luftintagen är
redan på plats.
Silver i sig
är inte så täckande, då är vitfärg en
bra grund att måla på. Den blir mer lysande med vit grund.
Färgen jag använder mig av är Tamiya´s
akrylfärger, de späds med vanligt fönsterputs och
är väldigt finkorning. De passar också perfekt till
airbrush.
Silverfärgen jag använde mig av var Tamiya´s X-32
Titanium Silver, den fungerade bra för den är inte
så "silvrig" utan är lite mörkare än vanligt
silver. För tak och långbalk valde jag X1 Svart och
boggiesidor och boggier har målats med XF24 Dark grey.
Något man ska man tänka när det gäller
järnvägsfordons färger, de är blanka, nästan
högblanka, inte sidenmatta som man kan tro.
Efter att färgen har torkat så är det dags för
dekalerna. Men för att få dekalerna att sitta bra så
ska man först klarlacka hela kåpan, detta för att
få en tät och jämn yta. Jag använder mig av Johnsons
Klar polish, den hittar man i sin dagligvaruhandel och är i en
blå flaska. När lacken har torkat ordentligt så
gäller det att hålla fingrarna borta så man inte
får en massa feta fingeravtryck där dekalerna ska sitta.
Loket är
färdiglackat och nu väntar montering av dekalerna
Dekalerna kommer
från HB Janna i Borlänge och är av bra kvalitet, kanske
lite tunna, men är man försiktig så blir det ett bra
resultat. De smiter åt bra vid detaljer så man klarar sig
utan sk. Microset, men det skadar inte om man penslar lite
under och sedan lite på dekalen när den sitter på
plats. När alla dekaler är på plats och har torkat
ordentligt så tar man fram polishen igen och sprutar kåpan
med fyra - fem lager. Då har man isolerat dekalerna ordentligt,
men ändå ska man vara försiktig när man tar i
modellen, dekalerna är väldigt tunna och skadas lätt.
Nu väntar bara det pillriga jobbet med att sätta dit alla
detaljer igen, här rekommenderas att ha bra bilder att
tillgå så man ser hur de ska sitta. I beskrivningen finns
det illustrerat, men det skadar inte att titta på den verkliga
förebilden.
Den nya modellen helt
färdig att tas i drift
Orginal
artikeln på Modellrallaren