Ett tåg från Mittlinjen
Tågkompaniet är en trevligt operatör på svenska
spår. Tyvärr förlorade de Norrlandstrafiken till
Connex, men de har kvar lite och Mittlinjen är en av deras
tjänster och trafikeras av två tågsätt.
Mittlinjen går mellan Sundsvall och Östersund och just denna
sträcka är en av de vackraste jag har åkt. Linjen
går längs Ljungan en stor del av sträckan, i
början så går den så som på bilden.
Mittlinjen trafikeras av ett tåg på lok och två till
tre vagnar, oftast är det bara två vagnar efter loket.
När jag åkte linjen i somras så kördes det med en
inhyrt Rc6. Nu är den återlämnad till SJ och man
kör istället med de två El.16 lok som man inte hyrt ut.
Tågkompaniet köpte tidigare under året sex El.16
från NSB. Maskinerna hade ännu inte satts i trafik när
jag åkte, det stod dock en i Ånge.
På linjen längsmed Ljungan
påväg mot Östersund 2003
Bygget av detta tåg blev av genom att jag inte hade
någon persontrafik på banan, men jag har inte så stor
anläggning utan jag behövde ett litet tåg. Tåget
jag har gjort i modell har den sammansättning som är
vanligast på linjen, bestående av ett Rc-lok med två
vagnar, en B9 och en BFS9.
För att göra tåget från Mittlinjen så
behövdes det lite mer jobb än med den tidigare dokumenterade
Rc 2:an. Nu skulle ju ett lok och två vagnar göras om, varav
en av vagnarna inte finns att köpa färdig.
Vagnen, BFS9, gjordes utav en etsplåt från Rimbo Grande och
en nerslipad B7 (art.nr 45290-2, Roco). Den nerslipade B7:an
såldes av Jeco/Mj-Hobby för ett par år sen och jag
hade turen att det fanns kvar. Det som skiljer är att den
"korrigerade" sidan av vagnen har slipats bort och etsplåten
läggs dit istället så man får en BFS9. Den andra
vagnen, B9, är en ommålad B11, (art.nr 45404, Roco).
Etsplåten passar in mellan dörrarna.