Mittlinjen

MIttlinjen 01

Ett tåg från Mittlinjen


Tågkompaniet är en trevligt operatör på svenska spår. Tyvärr förlorade de Norrlandstrafiken till Connex, men de har kvar lite och Mittlinjen är en av deras tjänster och trafikeras av två tågsätt.

Mittlinjen går mellan Sundsvall och Östersund och just denna sträcka är en av de vackraste jag har åkt. Linjen går längs Ljungan en stor del av sträckan, i början så går den så som på bilden. Mittlinjen trafikeras av ett tåg på lok och två till tre vagnar, oftast är det bara två vagnar efter loket.

När jag åkte linjen i somras så kördes det med en inhyrt Rc6. Nu är den återlämnad till SJ och man kör istället med de två El.16 lok som man inte hyrt ut. Tågkompaniet köpte tidigare under året sex El.16 från NSB. Maskinerna hade ännu inte satts i trafik när jag åkte, det stod dock en i Ånge.



Mittlinjen 02
På linjen längsmed Ljungan påväg mot Östersund 2003

Bygget av detta tåg blev av genom att jag inte hade någon persontrafik på banan, men jag har inte så stor anläggning utan jag behövde ett litet tåg. Tåget jag har gjort i modell har den sammansättning som är vanligast på linjen, bestående av ett Rc-lok med två vagnar, en B9 och en BFS9.

För att göra tåget från Mittlinjen så behövdes det lite mer jobb än med den tidigare dokumenterade Rc 2:an. Nu skulle ju ett lok och två vagnar göras om, varav en av vagnarna inte finns att köpa färdig.

Vagnen, BFS9, gjordes utav en etsplåt från Rimbo Grande och en nerslipad B7 (art.nr 45290-2, Roco). Den nerslipade B7:an såldes av Jeco/Mj-Hobby för ett par år sen och jag hade turen att det fanns kvar. Det som skiljer är att den "korrigerade" sidan av vagnen har slipats bort och etsplåten läggs dit istället så man får en BFS9. Den andra vagnen, B9, är en ommålad B11, (art.nr 45404, Roco).

Mittlinjen 03
Etsplåten passar in mellan dörrarna.