Lappland 2009

Detta kommer att vara min dagbok under mina tre dagar i Abisko. Jag kommer att skriva några rader men även ladda upp bilder. Under förutsättning att jag har täckning på det mobila bredbandet.
Mitt idé med resan är att få se höstens alla färger i fjällmiljö. Jag älskar hösten och det är den bästa årstiden på hela året, visst vå ren är fin men hösten vackrare.

Denna bild har inte jag tagit utan har lånat den. Bilden togs förra året den 16/9 är tagen från Ofotebanen / Malmbanan ner mot Narvik.

OBAS-på-Malmbanan-Rombaksbotten

Men det är dessa färger jag vill se själv. Kommer även att åka antagligen denna sträcka på torsdag innan jag åker hem igen. När man ändå är där uppe ska man inte missa att åka Narvik t & r.

Dag 1:

Idag är det dax att bege sig av norr ut. Tåger går 20 42 från Centralen och jag är uppe vid  15 30 imorgon måndag. Det blir natt tåg upp och hoppas på trevliga med resenärer i min blandade ligg kupé.

dag1_1

Det vart vänpliktiga som jag delade med. De ligger inne i Umeå på någon typ av underrättelse och bekämpning av biolågiska stritsmedel och radioaktivt. Samt alla får fordons utbildning på bla. Galten.

Dag 2:

dag2_1

Umeå älven syns det lite av.

Nu har jag varit i Umeå. Vi blev ca: 40 min sens Vännäs - Umeå - Vännäs. Så nu hoppas jag det kommer flyta på igen. Natten gav skön vila på nattåget och nu har jag ca: 4 h kvar innan jag är i Boden där jag har tåg byte.

dag2_2

Då är man i Gällivare.

Landskapet susar förbi vissa stunder brinner det andra stunder är det nästan löv fria träd. Detta påminner mig om Nordkalotten resan familjen gjorde 2004. På sträckan Trondheim - Bodö åkte vi över fjället och där gick det från vår till vindet och åter till vår hela tiden. Vissa vattendrag var frusna andra forsade det i. Nu är det inte fruset, men kalt har det varit efterssom vissa träd inte har några löv kvar.

Dessa bilder är tagna med ca: 5-10 min mellanrum.

dag2_3

dag2_4

dag2_5

dag2_6

Ett visst samband med antalet gula träd eller kala träd är när det är öppna myrar finns det inte löv kvar men så fort det blir lite tätare och mer kuperat kommer de brinnande träden igen.

Kl 13 50
Nu rullar jag in mot Kiruna. Sen har jag bara ca: 1 h kvar innan jag är framme vid Abisko.

En gamal järnvägsbro innan Kiruna.

Det är inte lätt och rättvist att fota genom ett skitigt fönster från ett tåg i rörelse.

dag2_7

Framme i Abisko och jag ångrar inte resan.

Efter många timmar på tåg har jag nu nått målet med resan. Abisko. Jag ska gå omkring här på dags utflykter och njuta av hösten. Bara den lilla stund jag redan har varit här njuter jag av alla vackra färger, den kyliga friska luften och inte att glömma lungnet. Kanske inte där jag sitter just nu, 3 m från Abiskojåkka.

Utsikten från rummet, ner mot Torneträsk

dag2_8

Här sitter jag just nu när jag skriver detta.

dag2_9

En vy upp mot vandrarhemmet med Abiskojåkka i förgrunden.

dag2_10

Tredje dagen.

Idag har jag gått upp mo t 1.5 mil, det känns i benen och fötterna. Jag har gått uppströms längsmed Abiskojåkken mot Abiskojåkk sjön. Vädret har vari skönt och runt 7-13 grader och målningt. Men ibland brötsolen igenom och det lyste gult över allt.

dag3_01

dag3_07

Här vände jag idag

dag3_09

Dag 4.

Denna dag gav inte många upplevelser på dagen. Var illamående för jag hade ätit och druckigt för lite dagen innan. Så nästa gång jag ska ut och göra något liknande ska jag ha med mig mer dryck samt salt lakrits och saltade nötter. För salt brist är inte bra inte heller vätske brist.

Några bilder vart det ändå på dagen när jag åkte upp för ett av fjällen med en lift. Jag åkte upp till Panorama Café på 900 m höjd, men en otrolig utsikt.

Lapporten

Småtåg i stort landskap. Eller har jag fotat modelltåg?

dag4_01

Dagen slutade bra i varjefall. Dels fick vi en ny rumskamrat en Japan som jag har fått guide runt lite på engelska. Men även så fick jag se norrsken samt det fastnade även på bild.

Norrsken öven Torneträsk vid 23 30 på kvällen.

dag4_03

Hade jag kommit på att ändra ISO talet tidigare hade jag fått fler bilder. Men detta var andra gången jag fotade i mörker med kameran. Jag är ändå nöjd med att åtminstonde fått två bilder med Norrsken.

Sista bilderna från Abisko national park.

Under morgonen föll första snön har och topparna vart snö täckta.

dag4_05

Och så fick jag reda på att det växer Lapsk alpros, Rhododendron längsmed canyonen. Så jag var ju tvungen att leta rätt på dessa och fota.

dag4_04

Snön kom riktigt rejält precis när jag skulle åka.